Organiseer een social media brainstorm met je verzekeringskantoor

Social media is enorm belangrijk geworden. Maar elke week zorgen voor relevante, nieuwe content op de social media kanalen van jouw kantoor (Facebook, Instagram, LinkedIn,…) is niet zo simpel als het lijkt. Hoe pak je dat nu eigenlijk aan?

Het belang van goeie content

Vele verzekeringsadviseurs waar we mee praten zeggen een struikelblok te zien in het vinden van goeie content. De meesten kiezen er dan voor om het zekere voor het onzekere te nemen: een post van een maatschappij of federatie opnieuw delen op hun social media pagina. Maar er komt helemaal geen interactie op die posts. Herkenbaar?

Wel enerzijds is het niet echt origineel om een post opnieuw te delen, anderzijds zijn de social media algoritmes er ook niet helemaal fan van. Veel shares zorgt namelijk voor veel duplicate content. Bij een deling gaat het algoritme steeds gaan kijken of mensen ook effectief in interactie gaan met die geplaatste deling (of share). Is dat niet zo dan schroeien ze gewoon het bereik van die post dicht en bereik je amper mensen met die post. Op zich is dat al reden genoeg om niet uitsluitend posts te delen van anderen.

  • Toch nog niet overtuigd? Hier heb je er nog een paar:
    Het is niet echt origineel. Als je een post opnieuw deelt zet je net de maatschappij of de federatie extra in de verf. Dat brengt niks van eigenheid en authenticiteit over jouw kantoor. Als de makelaar iets verder in de straat net dezelfde post deelt, hoe onderscheid je je dan nog online?
  • Brengt het je doelgroep effectief iets bij? Meestal gaan zo’n posts over een product of is het reclame voor de makelaardij. Social media is immers een lastig kanaal en werkt niet zoals offline media. Mensen filteren onbewust dit soort content uit.

Moet je dan helemaal niks meer delen van anderen? Tuurlijk niet. In dit artikel willen we je wegwijs maken hoe je content kan verzamelen om een succes te maken van jouw social media kanalen.

Organiseer een content brainstorm

We raden onze klanten altijd aan om minimum 1 keer per kwartaal met het team (of een aantal mensen) een content brainstorm te organiseren. Content ideeën komen namelijk niet uit de lucht gevallen en hoe meer zielen hoe meer… Neen geen vreugde: ideeën. 😉

Elk bedrijf waar ik al ooit mee samengewerkt heb organiseert op regelmatige basis content brainstorms. Breng vooral mensen samen die dagelijks in contact staan met klanten, zo voel je wat er leeft.

Enkele tips voor een geslaagde brainstorm:

Tip 1: schets de context en breng inspiratie

Zorg voor een korte introductie over waarom je dit organiseert. Daarnaast kan het helpen om iedereen open-minded te krijgen door wat inspiratie te delen en dan eigenlijk liefst van buiten de sector.

Tip 2: analyseer de voorbije periode

Verder bouwen op wat werkt en dumpen wat niet werkt. Zo zou het moeten toch? Maar we zien weinig kantoren die effectief analyseren hoe hun posts scoren. Nochtans werkt het heel verrijkend in een brainstorm om vooraf een idee te hebben van welke dingen wel en niet werken. Geen idee hoe je social media posts analyseert? Stuur ons een berichtje.

Tip 3: individueel en in groep

Meestal trappen we in de val om direct in groep te gaan brainstormen. Doe dat niet. Kies ervoor om eerst een 10-tal minuten in kleine groepjes ofwel individueel te brainstormen en dan de ideeën te verzamelen en te bediscussiëren in groep. Als je direct in groep gaat brainstormen heb je de kans om al snel één richting uit te slaan en worden vaak ideeën gemist.

Tip 4: geen kritiek en schrijf alle ideeën op

Geef iedereen post-its en elke post-it wordt sowieso in opgehangen. In eerste instantie is het belangrijk om geen kritiek of vooroordelen te hebben en ideeën niet af te schieten. Het is vaak in de raarste ideeën dat een goed idee zit. Anderzijds zal het anderen tegenhouden om openlijk hun ideeën te durven delen. In latere fase kun je dan de ideeën gaan rangschikken of gaan stemmen.

 

Content kalender

Eenmaal je alle ideeën verzameld hebt en hebt kunnen beslissen welke je wel of niet wil gaan gebruiken, kun je een content kalender aanmaken. Het is eigenlijk niks meer dan een agenda waarin aangegeven wordt welke post wanneer zal worden gepubliceerd.

Op die manier heb je steeds een overview en is er ook een plan om consistent te posten. Dan moet je niet op vrijdag om 15u55 vloeken dat je die week nog niks op social media geplaatst hebt, om dan maar snel iets te delen van een andere pagina. 🙂

Geef een antwoord

Contacteer ons

Ook enthousiast om met beide benen vooruit de toekomst in te springen? Wij ook! Contacteer ons vrijblijvend.